Kalendar 2022



Kosmetologi atau Estetika.

Apabila anda berfikir tentang menghadiri Kursus Kecantikan, kemungkinan kosmetologi dan estetika adalah dua program pertama yang terlintas dalam fikiran. Ada sebab yang baik untuk anda berfikir begitu! Menurut Biro Statistik Tenaga Kerja, kerjaya dalam bidang kosmetologi dan estetika telah berkembang merata lebih cepat sejak tahun 2018. Ramai pelajar/peserta kami yang berpotensi tertanya-tanya apa perbezaan antara kosmetologi dan estetika. Walaupun terdapat beberapa persamaan antara apa yang dilakukan oleh ahli kosmetik dan apa yang dilakukan oleh pakar kecantikan, bidang ini sebenarnya sangat berbeza. Tetapkan diri anda sebagai pakar kosmetologi atau pakar estetika bagi menonjolkan kecantikan untuk orang lain. Tenaga pengajar yang mempunyai pengalaman lebih 20 tahun di D'Village Spa Beauty Academy sedia membantu anda mengasah teknik anda dan belajar bagaimana mengubah minat anda menjadi sumber pencarian yang bermanfaat. Temui pelbagai keistimewaan akademi kecantikan kami di Taman Cheng, Baru Melaka, Malaysia hari ini. MELANGKAUI PERMULAAN DENGAN ASAS Lihat apa yang boleh anda lakukan dengan mengikuti kursus kecantikan dari D'Village Spa Beauty Academy. Sama ada matlamat anda adalah memiliki salun atau melakukan rawatan spa di resort, mencari kerjaya dalam bidang kecantikan yang anda gemari semuanya bermula dengan program yang lengkap. Bekerja dengan spa berkualiti tinggi atau produk salun, pelajar perlu memperoleh kemahiran teknikal dan Sijil Pencapaian untuk menjadi seorang profesional berlesen. Anda akan mengikuti kursus di kelas, bekerja pada pelanggan dan banyak lagi. Sekiranya anda tidak pasti program mana yang harus diikuti, teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut mengenai perbezaannya! Sila baca mengenai KOSMETOLOGI dan ESTETIKA
Hetalia: Axis Powers - Taiwan

Perniagaan Kedai Gunting Rambut. Barber Shop atau Barber Salon?


Apakah Yang Anda Perlukan Untuk Menjalankan Perniagaan Kedai Gunting Rambut?

Jika anda ingin membuka perniagaan Kedai Gunting Rambut (Barber Shop/Barber Salon), anda memerlukan pensijilan dan lesen guntingan rambut. Memulakan kedai gunting rambut adalah cara terbaik untuk menjana pendapatan jika  ekonomi merosot. Lagipun, permintaan untuk seorang dalam perkhidmatan tukang gunting rambut yang baik dan berkemahiran akan sentiasa tinggi dan jika anda mempunyai kemahiran yang betul, berita tentang kebolehan anda akan tersebar dengan meluas. Namun kini, hampir semua negeri memerlukan lesen dan beberapa pensijilan lain sebelum memulakan perniagaan salun. Jadi kami akan menyenaraikan beberapa persediaan buat anda yang ingin memulakan peniagaan dalam industri kecantikan ini.

Pensijilan Dandanan Rambut atau Pengguntingan Rambut
Untuk mendapatkan Pensijilan ini, anda mestilah melengkapkan kursus kemahiran mengikut tahap yang diperlukan oleh setiap negeri.  Samada anda ingin mengikuti kursus dari kolej swasta atau kerajaan. Apabila anda berjaya menamatkan kursus ini, anda boleh maju ke Persijilan Kemahiran Malaysia.

D'Village Spa & Beauty Akademi juga menawarkan Program Pensijilan SKM secara PPT (Sijil Kemahiran Malaysia secara Pentauliahan Pencapaian Terdahulu) mengikut syarat umum permohonan. Ini bergantung kepada kemajuan yang anda buat semasa kursus dari tempoh pengalaman dalam bidang tersebut.


Untuk makluman, semua tukang gunting rambut atau pengusaha salun perlu memiliki pensijilan ini untuk menjalankan perniagaan secara sah.

Lesen Perniagaan
Mana-mana pemilik perniagaan dikehendaki mendaftarkan operasi perniagaan mereka dengan negeri masing-masing. Adalah perlu untuk menentukan struktur perniagaan (cth: Perkongsian atau Pemilikan)/ (ROC/ROB) dan untuk mendapatkan nombor pendaftaran syarikat daripada SSM (Suruhanjaya Syarikat Malaysia).

Pemilik Lesen Gunting Rambut
Pemilik kedai gunting rambut perlu mendaftar dengan PBT (Pihak Berkuasa Tempatan) di negeri masing-masing sebelum memulakan  operasi gunting rambut. Lesen PBT ini adalah untuk memastikan kedai tersebut memenuhi piawaian negeri. Pemilik kedai biasanya dikehendaki mengemukakan bayaran untuk  permohonan lesen dan lulus pemeriksaan kedai. Ada sesetengah negeri, PBT memerlukan setem duti dari LHDN terlebih dahulu sebelum mengeluarkan Lesen Perniagaan PBT. Setelah lengkap lesen PBT boleh dikeluarkan. Selalunya lesen PBT dapat dikeluarkan dalam sehari sahaja jika semua dokumen 100% lengkap.

Sebuah kedai gunting rambut hendaklah di isi dengan barang-barang berikut sebelum diperiksa oleh pihak PBT:-
πŸ“ŒSanitizer
πŸ“ŒPenyelesaian pensterilan
πŸ“ŒBekas sampah
πŸ“ŒPetak kebersihan
πŸ“ŒBekas untuk tuala kotor
πŸ“Œkawasan tertutup untuk tuala bersih
πŸ“ŒPolisi Salun

Insurans dalam kad perubatan
Ini bukan lesen tetapi banyak negeri memerlukannya untuk sebarang perniagaan. Jenis insurans yang paling biasa ialah liabiliti perniagaan am, yang akan melindungi anda daripada sebarang kejadian yang tidak dijangka. Contohnya jika terdapat kemalangan semasa bertugas atau dalam perjalanan pergi ke tempat kerja atau balik dari bekerja. Anda tidak sihat dan memerlukan cuti serta rawatan perubatan. Dan semasa cuti sakit, bagaimanakah untuk anda mendapatkan tuntutan semasa cuti sakit? 

D'Village Spa & Beauty Academy memilih Generali Insurans dan kebanyakkan rakan industri kecantikan dan pekerja kami menggunakan Generali Insurans. Generali Insurans adalah pelan bayaran yang mampu dimiliki oleh anda dalam bidang kecantikan (barber, salun, spa, terapi kecantikan, terapi perbidanan dsb).

 
Tanda Dagangan
Tanda dagangan (Trademark) ialah sejenis tanda atau penunjuk tersendiri yang digunakan oleh seseorag individu, syarikat atau entiti lain untuk mengecam sumber barangan atau perkhidmatannya secara unik dan untuk membezakannya dari hasil entiti lain. Jika anda  menjual sebarang produk hak cipta milik anda, wajib mendaftar jenama anda sebagai Tanda/Cap Dagangan milik anda. Untuk mendaftar Tanda Dagangan anda boleh dapatkan perkhimatan dari mana-mana agent atau ke MyIPO. Tujuan tanda dagangan tersebut untuk mengelakkan seseorang daripada mencuri idea anda.

Kesimpulan
Membuka salun rambut tidak semudah yang dilihat. Anda perlu memikirkan tentang tapak perniagaan, peralatan salun, pekerja, pengurusan dan banyak lagi. Bagi memudahkan cara bagaimana untuk anda bangunkan perniagaan kedai gunting rambut dapatkan Pensijilan Kemahiran dalam guntingan rambut di akademi kami adalah langkah yang pertama dan kami akan membantu anda dari awal hingga akhir. Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut tentang cara membuka salun kecantikan atau kedai gunting rambut lelaki, hubungi kami di D'Village Spa & Beauty Academy


Gambar dibawah adalah pelajar yang telah menerima Sijil Kemahiran Kecantikan Tahap 2, dalam bidang Barbering











#beautyacademymelaka
#akademikecantikanmelaka
#sijilskm
#SKM
#DKM
#DLKM
#sijilkemahiranmalaysia
#thebestacademy
#topranking
#kursusguntingrambutmelaka
#guntinganrambutmelaka
#kursusguntingrambutlelaki
#kursusguntinganrambutwanita
#kursusmuslimahsalun
#kursusunisexsalun
#kursusspa
#teknikbalayage
#teknikombre
#teknikguntingrambutbob
#teknikrebonding
#teknikperm
#haircuteducation
#haircuttingeducation
#haircolor
#hairdye
#kursuswarnarambut
#kursusrebondingrambut
#kursuskerintingrambut
#kursusrawatanrambut
#sijilguntingrambut
#ilmukemahiranrambut
#kursusbarbersalun
#kursusbarber
#usahawansalun
#trending
#branding
#kursusmamacare
#kursusjuruterapibidan
#kursuspostnatal
#kursusberpantang
#kursushamil
#kursusurutibuberpantang
#kursusibubersalinmelaka
#postpartumnurse 
#terapibidanmelaka
#perkhidmatanberpantang
#DuniaKecantikan
#UsahawanKecantikan
#MengenaiSalunKecantikan
#MengenaiSpaKecantikan
#AkademiSalunKecantikan
#AkademiSpaKecantikan




Sertailah bersama kami dalam program 'REZEKI' melalui 'KECANTIKAN'

No comments :



Segala yang tercatat diatas adalah Hak Milik D'Village Spa N Beauty Academy