Kalendar 2022



Kosmetologi atau Estetika.

Apabila anda berfikir tentang menghadiri Kursus Kecantikan, kemungkinan kosmetologi dan estetika adalah dua program pertama yang terlintas dalam fikiran. Ada sebab yang baik untuk anda berfikir begitu! Menurut Biro Statistik Tenaga Kerja, kerjaya dalam bidang kosmetologi dan estetika telah berkembang merata lebih cepat sejak tahun 2018. Ramai pelajar/peserta kami yang berpotensi tertanya-tanya apa perbezaan antara kosmetologi dan estetika. Walaupun terdapat beberapa persamaan antara apa yang dilakukan oleh ahli kosmetik dan apa yang dilakukan oleh pakar kecantikan, bidang ini sebenarnya sangat berbeza. Tetapkan diri anda sebagai pakar kosmetologi atau pakar estetika bagi menonjolkan kecantikan untuk orang lain. Tenaga pengajar yang mempunyai pengalaman lebih 20 tahun di D'Village Spa Beauty Academy sedia membantu anda mengasah teknik anda dan belajar bagaimana mengubah minat anda menjadi sumber pencarian yang bermanfaat. Temui pelbagai keistimewaan akademi kecantikan kami di Taman Cheng, Baru Melaka, Malaysia hari ini. MELANGKAUI PERMULAAN DENGAN ASAS Lihat apa yang boleh anda lakukan dengan mengikuti kursus kecantikan dari D'Village Spa Beauty Academy. Sama ada matlamat anda adalah memiliki salun atau melakukan rawatan spa di resort, mencari kerjaya dalam bidang kecantikan yang anda gemari semuanya bermula dengan program yang lengkap. Bekerja dengan spa berkualiti tinggi atau produk salun, pelajar perlu memperoleh kemahiran teknikal dan Sijil Pencapaian untuk menjadi seorang profesional berlesen. Anda akan mengikuti kursus di kelas, bekerja pada pelanggan dan banyak lagi. Sekiranya anda tidak pasti program mana yang harus diikuti, teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut mengenai perbezaannya! Sila baca mengenai KOSMETOLOGI dan ESTETIKA
Hetalia: Axis Powers - Taiwan

Mengapakah Kita Harus Menjaga Kulit Kita?

1. TANDA-TANDA PENUAAN KULIT WAJAH
Proses penuaan adalah suatu proses yang berlaku secara berterusan sejak seseorang itu dilahirkan. Tiada sesiapun boleh menghentikan proses penuaan tubuh manusia, namun kita boleh mengawal kesan penuaan pada tahap yang tertentu.

Kesan penuaan adalah berbeza antara setiap individu. Sesetengah orang boleh awet muda untuk jangka masa yang lebih panjang, sementara sesetengah orang cepat kelihatan tua. Sebab utama mungkin berkaitan dengan factor genetik atau keadaan kesihatan seseorang, serta kemungkinan adalah hasil daripada usaha penjagaan kulit. Jantina tidak ada sebarang kaitan dengan proses penuaan.

Kulit menjadi tua kerana tisu kurang kenyal, kekurangan kelembapan, muncul pigmen. Sesetengah orang pula kapilari pada mukanya kelihatan amat ketara.

Kebanyakan orang boleh menerima kenyataan penuaan dengan sikap optimistic, namun setiap orang juga pastinya berikhtiar untuk mengekalkan wajah yang muda, seterusnya menerima nasihat pakar kecantikan dengan hati yang terbuka. Pemeliharaan kulit secara prihatin setiap hari, pemakanan yang seimbang dengan serta amalan kesihatan yang betul boleh mencegah penuaan sebelum waktunya (penuaan / pramasa / pramatang)

2. KEPENTINGAN PENJAGAAN KULIT
~Menolong memelihara kulit daripada penuaan sebelum dengan melindunginya dari faktor-faktor persekitaran~

Keupayaan perlindungan diri dan regenerasi kulit sahaja tidak mencukupi. Dengan menggunakan produk penjagaan kulit yang betul dapat menolong membaiki keadaan kulit dan melindungi dari kerosakan seterusnya akibat faktor persekitaran. Dengan penjagan yang teratur serta meluangkan masa untuk penjagaan kulit mampu membuatkan kulit menjadi sihat, bersih dan berseri. Penjaagan yang berterusan juga menjanjikan kelainan dari segi penampilan dan perasaan anda.

Kebanyakkan produk penjagaan kulit telah dirumus untuk menangani faktor-faktor yang mempengaruhi kulit. Produk-produk ini juga dicipta untuk mencegah kesan-kesan kerosakan akibat faktor-faktor berkenaan. Produk kecantikan kulit bukanlah semata-mata untuk kegunaan kulit apabila diperlukan, malah penjagaan kulit harus dijadikan sebahagian dari rutin harian anda.

3. FUNGSI KULIT
a. Melindung
- Melindungi badan supaya jauh daripada ancaman dan kemasukan kuman ke dalam badan manusia.
- Hidrolipik yang berada dipermukaan epidermis dan mencegah air memasuki badan manusia.
- Melanin yang terdapat di lapisan Germinativum dapat melindungi kulit dari pancaran ultra-ungu
b. Merasa
- Hujung saraf yang terdapat di lapisan kulit mempunyai deria rasa seperti panas, sejuk, sentuhan, tekanan dan sakit.
c. Meregulasi suhu
- Darah, kelenjar peluh dan otot penegak dapat membantu meregulasikan suhu.
i) Darah
Panas_pembuluh darah mengembang, aliran darah menjadi cepat dan melepaskan haba.
Sejuk_pembuluh darah mengecut, aliran darah menjadi perlahan, membantu menyimpan haba.
ii) Kelenjar peluh
Panas_perpeluhan berlaku, membantu melepaskan haba
Sejuk_tidak mengeluarkan peluh, menyimpan haba
iii)) Otot penegak
Panas_longgar, rambut melekat pada kulit dan mudah melepaskan haba
Sejuk_Mengecut, rambut menegak menyimpan haba.
4.Pembuangan
Kelenjar peluh - perpeluhan membantu membersihkan liang-liang roma.
Kelenjar sebum – rembesan sebum – melembab dan melindungi kulit.
5. Respirasi
- Kulit dapat menyedut oksigen dan membebaskan karbon dioksida walaupun ia hanya 1% daripada resoirasi badan.
6. Pembentuk Vitamin D
- Apabila kulit ‘bertemu’ dengan matahari, ia akan membentuk vitamin D di dalam darah. Vitamin D membantu meningkatkan pembentukan tulang badan. Vitamin D yang berlebihan disimpan didalam hepar.
7. Penyerapan
- Menyerap bahan kosmetik terhad
8. Metabolisme
- Metabolisme dari bahagian germanativum hingga ke lapisan korneum memerlukan masa 3 hingga 4 minggu dan kesihatan kulit adalah sangat bergantung pada kadar metabolisme ini.

4. MUSUH KULIT
Objektif :-
- Mengenalpasti faktor-faktor yang menyebabkan kulit lebih sihat serta membantu melambatkan proses penuaan kulit selain daripada memeliharanya menggunakan produk-produk penjagaan kulit.
- Memahami faktor-faktor yang mungkin merosakkan kulit atau yang berpengaruh negatif terhadap kulit.
- Mengkaji sebab mengapa kulit memerlukan penjagaan 24 jam.

Fokus :-
Penuaan Kulit
1. Biasanya berlaku dalam lingkungan usia 40-50 tahun, kulit mulai menunjukkan kesan-kesan penuaan
berikut :-
- Garisan atau kedutan pada wajah atau leher lebih ketara.
- Kekenyalan atau keanjalan kulit kian hilang.
- Perubahan tubuh dari segi biologi.

2. Orang yang kulitnya lebih cerah, lebih nipis dan lebih kering akan cepat muncul garisan halus / kedutan berbanding dengan orang kulitnya lebih tebal dan lebih berminyak.

3. Untuk mengelakkan kulit rosak kerana tidak dijaga, proses penjagaan kulit harus bermula sejak muda lagi.

4. Oleh kerana kulit adalah lapisan pelindung tubuh yang pertama, ia mudah mendapat ancaman luar, oleh itu lebih cepat tua jika dibandingkan dengan organ tubuh yang lain.

SUDUT LUARAN:-
1. MATAHARI
- Ultra Ungu merupakan pancaran matahari yang mengancam kulit manusia.
- Ia dibahagikan kepada UVA dan UBV. UVB biasanya lebih dirasai. Ia hanya dapat memasuki lapisan epidermis sahaja, kulit akan menjadi merah apabila terdedah selama 6-12 jam.
- UVA biasanya dapat melalui kaca, air dan baju. Ia dapat memasuki sehingga lapisan dermis. Kesannya mengambil masa yang lama dan ia akan memusnahkan elastin pada kulit dan mungkin mengakibatkan barah kulit.
- Pancaran UVA dan UBV terhadap kulit adalah kumalatif, kulit menjadi nipis apabila terdedah kepada pancaran selama 10 hingga 20 tahun dan akan mengancam elastin kulit

2. PENCEMARAN UDARA
- Asap dari eksos kenderaan, asap-asap buangan kilang dan sebagainya mengandungi karbon monoksida yang boleh memudaratkan kulit.
- Udara yang tercemar ini juga biasanya mengandungi sulfur dan kemudian dapat bertukar menjadi asid sulfur yang mengancam kulit manusia.

3. ANGIN
- Angin yang kuat akan menyebabkan kulit menjadi kering dan mudah mengelupas.

4. PENGHAWA DINGIN
- Penghawa dingin yang sentiasa memberi kelesesaan kapada manusia juga akan memberi ancaman pada kulit.
Udara yang sejuk akan meningkatkan kehilangan lembapan.

5. KEJUTAN TERMAL
- Peralihan udara panas dan sejuk secara tiba-tiba atau mengejut memberi ancaman kepada kulit.

6. KELEMBAPAN DALAM UDARA
- Udara yang lembab akan merangsang kulit supaya merembeskan lebih minyak dan sebaliknya udara yang kering akan menyebabkan kulit kehilangan air dengan cepat.

SUDUT DALAMAN:-
1. PENINGKATAN UMUR
- Menyebabkan proses metabolisma kulit mengambil masa yang lama dan kulit menjadi kurang berseri. Elastin dan kolegennya akan berkurangan.

2. ALKOHOL
- Minum arak yang berlebihan akan mengembangkan pembuluh darah yang menyebabkan kulit kelihatan kemerah-merahan.
- Alkohol juga menarik keluar air dari tisu kulit dan menyebabkan kulit kelihatan tidak bermaya dan ternyahhidrat.
- ‘Aldehid’ boleh memberi ancaman pada kulit di mana ia melambatkan proses metabolisme vitamin dalam badan manusia.

3. DIET
- Mengurangkan elastin kulit.
- Menyebabkan kedutan pra-matang dan kulit mengendur.

4. MEROKOK
- Memusnahkan vitamin C dalam badan manusia.
- Nikotin akan mengecilkan pembuluh darah dan menyebabkan kulit kelihatan kekuningan.

5. TEKANAN
- Saraf akan merangsangkan otot dan otot akan dikembangkan lalu mempercepatkan proses penuaan.

6. SAKIT
- Kulit akan kelihatan pucat dan kering.

7. UBAT
- Kulit akan kelihatan tidak bermaya dan mengelupas.

TIPS Dalam Menangani Musuh Kulit :-
Kunci utama untuk memelihara kulit yang licin dan halus adalah memastikan Metabolisme yang lancar. Produk penjagaan kulit yang tidak sesuai, peningkatan umur(terutama golongan usia menjangkau 25 tahun). Kulit mati akan mengelupas dengan kadar yang lebih perlahan, menjadikan kulit kurang berseri dan kusam (kerana kulit mati yang belum tanggal berwarna gelap).

Untuk keadaan ini, anda boleh menggunakan cara mengelupas (menyental) urut dengan ‘Scrub’ iaitu Pupur Muka untuk membantu kulit mati mengelupas dengan lancar,lantas kulit akan menyerlahkan keserian semula jadi dan kelihatan halus dan gebu bagai telur dikupas.

Keduanya ialah, lapisan tanduk (kulit mati) harus sentiasa memelihara kandungan lembapan 20-25%. Kita boleh memupuk losyen pelembab yang mengandungi kelembapan yang tinggi serta minum sekurang-kurangan 6-8 gelas air. Dari dalaman hingga ke luaran untuk memastikan sel kulit mendapat lembapan dan zat yang mencukupi, agar lebih cabtik dan lutsinar. Namun ketika badan menyerap lembapan, kita harus mengurangkan penggunaan garam, kopi dan alkohol kerana bahan-bahan ini akan mengganggu paras penyerapan air.

Ketiga, elakkan diri daripada cahaya matahari. Jikalau tidak dapat dielakkan, jangan lupa menggunakan produk pelindung matahari. Sesetengah produk penjagaan kulit mengandungi ramuan yang boleh melindungi matahari, terutamanya daripada sinara utra-ungu, oleh itu tidak kira hari hujan, angin kencang atau matahari terik, anda juga perlu melindungi wajah, tangan dan leher yang terdedah di dalam udara.

Keempat, untuk mendapatkan tidur yang mencukupi, anda perlu nyenyak tidor dari pukul 11 malam hingga 1 pagi, sebab ketika ini proses metabolisme sedang berlangsung.

Kelima, langkah penjagaan kulit untuk pagi dan malam agak berbeza, terutamanya bagi mereka yang idamkan kulit yang sihat, harus mengikuti setiap langkah-langkah yang betul.

Kesihatan kulit juga berkait rapat dengan dalaman tubuh, terutamanya organ hati (liver). Oleh itu, kita harus memahami terlebih dahulu kandungan asid dan alkali makanan, kerana dua kategori makanan ini akan menentukan tahap kesihatan badan kita.

Pakar nutrisi pernah menjalankan kajian menggunakan haiwan dan mendapati bahawa haiwan yang hanya diberikan makanan berasid mudah jatuh sakit, juga cenderung kepada kesan alahan jika diberi ubat; sebaliknya haiwan y ang diberikan makanan beralkali bukan sahaja mempunyai tahap kesihatan yang lebih baik, tetapi juga tidak mudah diancam oleh kuman, virus atau kesan sampingan ubat. Bila kumpulan haiwan yang telah diberikan makanan berasid tadi kini
diberikan makanan berakali untuk suatu jangka masa, kesihatan mereka juga pulih.

Dari ini, bila pemakanan tidak seimbangdari segi paras pH, darah akan menjadi berasid, mobiliti akan menurun, mudah merasa penat. Oleh yang demikian, untuk mengelakkan diri daripada ‘asidosis’(keracunan asid), kita harus makan makanan beralkali 4 kali lebih banyak daripada makanan berasid.

Makanan berasid merujuk kepada makanan yang mengandungi sulfur atau asid sulfurik atau asid fosforik; makanan beralkali adalah merujuk kepada makanan yang mengandungi potasium, kalsium terutamanya sayur-sayuran atau buah-buahan.

Makanan sangat beralkali_Susu, tomato, lobak putih, lobak merah, bayam, buah sitrus, buah tin, kismis, saderi, ubi keladi.

Makanan sedikit beralkali_Kobis, asparagus, ubi kentang, kacang pis, akar teratai, tauhu, cendawan, rebung, labu, epal, pir, pisang, nenas, peach.

Makanan sangat berasid_Daging, ikan, jenis cengkerang, alkohol, produk susu, kekacang, gula.

Makanan sedikit berasid_Sosej, mentega, telur, kerang, sotong, mee, makaroni, makanan bergoreng, coklat.

Jus buah-buahan kaya dengan potasium, Kalsium dan magnisium, tetapi Natrium nya rendah. Oleh itu, boleh mengubah pH darah, menjadi beralkali, menyeimbangkan daya penyerapan kulit. Jesteru melancarkan fungsi kulit; apabila kekurangan Vitamin D, penyerapan kalsiun tidak mencukupi. Oleh itu, perlu menambah pengamnilan makanan yang kaya dengan Vitamin D seperti susu lembu, cendawan, telur dan lain-lain.

Secara kesimpulannya kulit yang cantik, licin dan kenyal bukan hak mutlak pemuda-pemudi sahaja. Jikalau boleh mengikuti langkah penjagaan kulit secara berperingkat sepanjang 24 jam setiap hari dengan menggunakan produk yang betul, walaupun kita sudah agak berusia, tetap menampilkan kulit yang muda berseri.

Sertailah bersama kami dalam program 'REZEKI' melalui 'KECANTIKAN'

1 comment :

Anonymous said...

thanks Bray Infonya !!!

www.baitiket.com



Segala yang tercatat diatas adalah Hak Milik D'Village Spa N Beauty Academy