Kalendar 2022



Kosmetologi atau Estetika.

Apabila anda berfikir tentang menghadiri Kursus Kecantikan, kemungkinan kosmetologi dan estetika adalah dua program pertama yang terlintas dalam fikiran. Ada sebab yang baik untuk anda berfikir begitu! Menurut Biro Statistik Tenaga Kerja, kerjaya dalam bidang kosmetologi dan estetika telah berkembang merata lebih cepat sejak tahun 2018. Ramai pelajar/peserta kami yang berpotensi tertanya-tanya apa perbezaan antara kosmetologi dan estetika. Walaupun terdapat beberapa persamaan antara apa yang dilakukan oleh ahli kosmetik dan apa yang dilakukan oleh pakar kecantikan, bidang ini sebenarnya sangat berbeza. Tetapkan diri anda sebagai pakar kosmetologi atau pakar estetika bagi menonjolkan kecantikan untuk orang lain. Tenaga pengajar yang mempunyai pengalaman lebih 20 tahun di D'Village Spa Beauty Academy sedia membantu anda mengasah teknik anda dan belajar bagaimana mengubah minat anda menjadi sumber pencarian yang bermanfaat. Temui pelbagai keistimewaan akademi kecantikan kami di Taman Cheng, Baru Melaka, Malaysia hari ini. MELANGKAUI PERMULAAN DENGAN ASAS Lihat apa yang boleh anda lakukan dengan mengikuti kursus kecantikan dari D'Village Spa Beauty Academy. Sama ada matlamat anda adalah memiliki salun atau melakukan rawatan spa di resort, mencari kerjaya dalam bidang kecantikan yang anda gemari semuanya bermula dengan program yang lengkap. Bekerja dengan spa berkualiti tinggi atau produk salun, pelajar perlu memperoleh kemahiran teknikal dan Sijil Pencapaian untuk menjadi seorang profesional berlesen. Anda akan mengikuti kursus di kelas, bekerja pada pelanggan dan banyak lagi. Sekiranya anda tidak pasti program mana yang harus diikuti, teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut mengenai perbezaannya! Sila baca mengenai KOSMETOLOGI dan ESTETIKA
Hetalia: Axis Powers - Taiwan

Komuniti | Cara Untuk Membina Hubungan Perniagaan Yang Kukuh


Bagaimana untuk membina hubungan perniagaan yang kukuh 
dalam komuniti anda

Pernahkah anda bertemu seseorang di majlis atau acara yang anda rasa sangat gembira? Jika YA, anda mempunyai hubungan yang baik dan nampaknya benar-benar memahami di antara satu sama lain. Anda juga melihat persamaan dalam perniagaan anda dan cara anda boleh bekerjasama di antara satu sama lain dalam beberapa cara yang hebat.

Anda nampaknya mempunyai matlamat yang sama dan anda benar-benar tidak sabar untuk membincangkan perkara dengan lebih lanjut. Atau lebih teruk lagi, anda bertukar-tukar beberapa e-mel dan talian, dengan teruja menyatakan bahawa anda akan terus berhubung dan mulalah fikiran anda melayang-layang untuk program atau aktiviti yang ingin di lakukan secara berkolarborasi.

Membina Hubungan Perniagaan
Tidak kira diperingkat mana perniagaan anda berada, membina hubungan perniagaan dalam komuniti anda adalah komponen penting untuk mengembangkan jaringan anda.
Malah, sejumlah besar perniagaan dilakukan melalui rujukan dan sementara anda boleh mendapatkan rujukan melalui pelanggan anda, anda akan kehilangan peluang hebat jika anda tidak melihat bahawa membina rangkaian sebagai kaedah alternatif.

Cara untuk membina rangkaian yang kukuh adalah dengan membina hubungan, "tidak ada jalan lain". Dan apabila anda melakukannya dengan betul, ia boleh menjadi cara yang menyeronokkan untuk berhubung dengan orang ramai dan mengembangkan perniagaan anda pada masa yang sama.

Masih saya ingat lagi, pada tahun 2006 (5 tahun pertama) cara saya sangat mudah dengan kesibukan menjalankan perniagaan hingga menjadikan saya seorang yang bersendiri. Apa yang saya fikir, saya akan buat mengikut kehendak hati saya. Saya merasakan apa yang saya lakukan adalah betul dan cara saya adalah yang paling terbaik. Hurmmm... Saya tahu saya bersalah melakukan hal ini. Saya terlalu fokus untuk mencipta kandungan, menukar penjenamaan saya dan mengusahakan perkara teknikal sehingga saya terlupa untuk membuat perhubungan tersebut dan mengekalkannya.

Pada tahun 2016, saya telah berusaha untuk mengubahnya dan saya sudah melihat kemajuan dan peningkatan, yang perlu saya lakukan hanyalah mengubah beberapa strategi. Jika anda bergelut dengan ini, berikut adalah beberapa perkara yang saya lakukan yang telah membantu saya yang mungkin memberi manfaat kepada anda juga! Anda harus membaca artikel ini untuk mendapatkan JAWAPAN

Cara Membina Hubungan Perniagaan yang Kukuh
Kenali Mereka : Lihat Mereka Sebagai Masyarakat, Bukan Tanda DUIT
Pernahkah anda berada kedai runcit atau supermarket sambil membelek barangan yang ingin dibeli, dan secara tidak sengaja orang di sebelah anda memulakan perbualan? Mereka bercakap dengan tentang cuaca, perihal jualan semasa yang ada turun naiknya juga perniagaan yang dia ada. Dalam dunia yang terlalu digital ini, anda berasa gembira untuk berhubung dengan seseorang yang nyata iaitu secara berdepan, walaupun dalam cara yang sebegini. Sama juga seperti anda yang akan meninggalkan 'kandungan (konten)', mereka memukul anda dengan promosi penjualan

Kekecewaan?
Tidak ada yang lebih baik daripada seseorang yang berpura-pura menyukai anda, hanya untuk mengetahui bahawa mereka hanya mahu menjual sesuatu kepada anda.

Jangan jadi begitu
Langkah pertama untuk membina hubungan perniagaan ialah melihat orang sebagai masyarakat. Anda tidak perlu menjual diri anda kepada setiap peluang yang anda dapat. Ini termasuk dalam membina rangkaian! War-warkan sahaja, beritahu orang lain cara anda boleh membantu dan biarkan hubungan yang tulus akan muncul.

Jadikan Mereka Sebahagian Daripada Perniagaan Anda
Membina hubungan perniagaan memerlukan anda untuk menggabungkan masyarakat ke melaluinya tetapi tidak seperti yang anda fikirkan. Saya tidak bermaksud hanya mengupah orang (walaupun membina pasukan yang betul adalah penting). Apa yang saya maksudkan ialah, memahami bahawa tiada seorang pun daripada kita akan dapat menjadikan visi kita menjadi kenyataan sendiri. Kami memerlukan orang dan orang memerlukan kami! Jika kita memahami perkara asas itu, maka kita akan memilikinya atau keutamaan di tempat yang betul.

Ramai orang membuat kesilapan memulakan perbualan dengan memberitahu orang apa yang anda lakukan dan sejauh mana anda melakukannya. Apakah gelaran anda, berapa banyak trofi yang anda menangi, dsb dan lain-lain—orang tidak AMBIL PEDULI tentang itu.

Sudah tentu, anda mungkin mendapat 'wow' daripada seseorang untuk pujian anda, tetapi itu bukan perkara yang orang mahu tahu tentang anda. Apa yang mereka benar-benar ingin tahu ialah perkara yang boleh anda lakukan untuk diri mereka atau sebagai pelanggan . Apabila anda pergi ke acara atau majlis usahawan, tidak perlu memperkenalkan diri anda dengan menyenaraikan anugerah anda, kewangan bulanan anda yang ratusan ribu ringgit serta kemewahan anda, sebaliknya beritahu orang bagaimana anda membantu pelanggan anda serta cara mengatasi masalah. Jawapan itu mungkin akan membuat lebih banyak memberikan kesan. Ia juga lebih diingati untuk memikirkan cara seseorang boleh membantu anda berbanding perkara yang telah mereka capai.

Bertegur Sapa - Menghantar WhatsApp
Saya mempunyai matlamat untuk membuat susulan dengan sesiapa sahaja yang menunjukkan minat untuk bekerja atau berkolaborasi bersama saya. Saya pasti akan mencadangkan ini kepada anda jika anda berminat untuk membina hubungan perniagaan. Tetapi saya harus katakan dalam pengalaman saya, ada teknik untuk melakukan ini supaya anda tidak terserempak dengan kekalutan.

1. Tukar WhatsApp anda kepada WhatsApp Business (muatnaik di google play)
anda boleh cipta  profile perniagaan, boleh meletakkan flyers, auto pesanan, Menjangkau lebih ramai pelanggan secara pautan, Pauntan Pengiklanan, Pautan Peranti

Saya telah melihat orang mengatakan bahawa cara terbaik untuk berhubung adalah dengan menambahkan pelanggan pada 'newsletter/flyers'. Dengan cara ini anda boleh memastikan orang ramai mendapat maklumat terkini tentang perkara yang anda lakukan. Saya tidak fikir ini adalah idea yang tidak baik, tetapi terdapat beberapa perkara yang perlu di pertimbangkan. Perkara pertama yang jelas, kebanyakkan mereka mungkin tidak mahu membaca edaran 'newsletter/flyers'.

Biasanya, newsletter/flyers digunakan untuk mengemas kini maklumat promosi perniagaan kepada pelanggan yang mengikut serta untuk maklumat tersebut. Hanya meletakkan seseorang sebagai testimoni pada katalog anda yang anda temui sekali atau mungkin dua kali nampaknya tidak seperti langkah yang paling berkesan. Tetapi saya fikir apabila anda membina hubungan perniagaan (kata kunci ialah hubungan) anda ingin mewujudkan hubungan yang tulus dengan seseorang.

Daripada melemparkannya 'newsletter/flyers' anda, lebih mudah dan cepat hantarkan WhatsApp Katalog yang anda buat khusus untuk mereka. Di sinilah bahagian rumitnya. Terdapat garis halus antara menjual diri sendiri dan membina hubungan perniagaan. Saya fikir cara terbaik untuk melakukan ini ialah memberi tumpuan kepada mereka.

Bekerjasama
Cara hebat untuk mula membangunkan komuniti ialah bekerjasama dengan orang ramai. Terdapat dua cara berbeza untuk melihat idea ini. Pertama ialah dengan bekerjasama dengan seseorang anda boleh mendapat akses kepada komuniti mereka yang sedia ada, atau hanya di khalayak mereka (jika mereka belum memfokuskan pada komuniti lagi). Tetapi cara lain ialah sesuatu yang sedang saya cuba laksanakan dalam komuniti baru saya sendiri - meminta kerjasama dengan Klinik Kesihatan lokaliti bahagian saya melalui KOSPEN.



Membuka pintu untuk bekerjasama dengan orang adalah cara yang baik untuk membentuk perkongsian dan hubungan kerana anda pada asasnya meletakkan kepercayaan kepada keupayaan orang lain untuk melakukan sesuatu dan meminta kepercayaan daripada mereka. Itu asas untuk perhubungan.

Di fikiran saya ialah memulakan platform ini akan menjadi menarik, membantu dan membolehkan sokongan bersilang antara orang yang terlibat. Jadi, dalam rancangan pembinaan komuniti anda sendiri fikirkan cara anda boleh membawa interaksi di luar "anda" dan "orang" dan menjadikannya lebih lanjut mengenai "masyarakat" secara umum. Komuniti sejati melibatkan lapisan sokongan antara semua orang.

Saya harap ini memberi anda beberapa idea tentang cara anda boleh mendekati membina komuniti ke dalam perniagaan anda sendiri.


KKM telah memulakan satu inisiatif berasaskan komuniti bagi memperkasakan kesihatan khusus bagi mencegah dan mengawal faktor risiko Penyakit Tidak Berjangkit yang dipanggil KOSPEN. KOSPEN telah berkembang secara berperingkat dan kini ia merupakan salah satu inisiatif utama oleh KKM

Antara latihan yang akan diajar :
1. BMI
2. BP
3. G/M

Objektif utama 
1. Membentuk komuniti sihat dan produktif melalui pembudayaan amalan gaya hidup sihat.
2. Mendekatkan dan meluaskan capaian program komuniti bagi membentuk komuniti sihat bebas dari penyakit tidak berjangkit (NCD), misalnya kencing manis, darah tinggi, penyakit cholesterol tinggi, kesan merokok dan obesiti.
3. Dapat menambah nilai-nilai kesedaran 
4. Mengadakan aktiviti di komuniti setempat seperti Spa/Salun/Pusat membeli belah.

Antara lain-lain selepas menerima Sijil Penghargaan :-
1. Dapat memberikan Perkhidmatan Saringan Kesihatan kepada orang ramai secara PERCUMA.
2. Bekerja dalam satu kumpulan dengan kerjasama KKM

Sehingga kini, ia mempunyai lebih daripada 41,000 sukarelawan terlatih dari kalangan masyarakat di seluruh negara (Pasukan Gerak Sihat Malaysia – (GSiM) yang telah diberi latihan untuk mengambil melakukan pemeriksaan tekanan darah, glukosa darah, Indeks Massa Tubuh (BMI) dan sebagainya. Mereka juga boleh memberi nasihat ringkas tentang kesihatan dan menganjurkan aktiviti intervensi peringkat komuniti. KKM bangga dengan penglibatan para sukarelawan ini dan mereka merupakan “Duta Kesihatan” KKM

Adakah anda ingin membina hubungan komuniti dalam perniagaan anda? Klik pautan dibawah 👇👇👇👇

Bantu mereka Tanpa Sebab
Saya percaya pada 'kuasa memberi,' dengan cara yang praktikal dan falsafah. Dalam erti kata praktikal, apabila anda memberikan sesuatu yang bernilai kepada seseorang, mereka akan mengingati anda, untuk dirinya (walaupun ia hanya untuk masa yang singkat). Dalam pengertian falsafah, saya percaya bahawa meletakkan kebaikan di dunia akan menimbulkan tindak balas yang positif walaupun di akhirat kelak.

Membina hubungan perniagaan dalam pelbagai cara sama seperti membina sebarang hubungan. Untuk memastikan ia sihat dan kedudukan yang baik, anda harus sentiasa mencari untuk memberi. Jika anda melihat seseorang mencari bantuan dalam bidang kepakaran anda, dan anda rasa anda boleh membantu, lakukan! Kongsi siaran, bantu seseorang menyebarkan berita tentang aktiviti/program mereka. Apa sahaja yang anda  boleh lakukan.

Penutup
Kadangkala sukar untuk mengekalkan hubungan perniagaan, tetapi cara ini perlu konsisten . Semoga petua ini dapat membantu anda semasa anda melakukannya dan bertemu orang baru!


#thebestacademy
#beautyacademymelaka
#dvillagespabeautyacademy
#kospen
#kospenklinikkesihatanseritanjong
#kkseritanjong
#lokalititamanmerahjaya
#kementeriankesihatanmalaysia
#esthetics 
#spamuslimahexclusive
#rawatankecantikanmelaka
#rawatankesihatan
#beautyandcommunity 
#beautyspasalon
#beautyday















Sertailah bersama kami dalam program 'REZEKI' melalui 'KECANTIKAN'

2 comments :

Unknown said...

Saya berminat untuk belajar di akademi puan mcm mna ye?

D Village Spa Beauty Academy Melaka said...

Hi Fatin, Maaf kerana kelewatan memaklum balas anda. Walaubagaimanapun, anda boleh submit borang kepada kami atau sms email anda. Kami akan memaklumkan pakej serta modul bagi bengkel kecantikan.



Segala yang tercatat diatas adalah Hak Milik D'Village Spa N Beauty Academy