Kalendar 2022



Kosmetologi atau Estetika.

Apabila anda berfikir tentang menghadiri Kursus Kecantikan, kemungkinan kosmetologi dan estetika adalah dua program pertama yang terlintas dalam fikiran. Ada sebab yang baik untuk anda berfikir begitu! Menurut Biro Statistik Tenaga Kerja, kerjaya dalam bidang kosmetologi dan estetika telah berkembang merata lebih cepat sejak tahun 2018. Ramai pelajar/peserta kami yang berpotensi tertanya-tanya apa perbezaan antara kosmetologi dan estetika. Walaupun terdapat beberapa persamaan antara apa yang dilakukan oleh ahli kosmetik dan apa yang dilakukan oleh pakar kecantikan, bidang ini sebenarnya sangat berbeza. Tetapkan diri anda sebagai pakar kosmetologi atau pakar estetika bagi menonjolkan kecantikan untuk orang lain. Tenaga pengajar yang mempunyai pengalaman lebih 20 tahun di D'Village Spa Beauty Academy sedia membantu anda mengasah teknik anda dan belajar bagaimana mengubah minat anda menjadi sumber pencarian yang bermanfaat. Temui pelbagai keistimewaan akademi kecantikan kami di Taman Cheng, Baru Melaka, Malaysia hari ini. MELANGKAUI PERMULAAN DENGAN ASAS Lihat apa yang boleh anda lakukan dengan mengikuti kursus kecantikan dari D'Village Spa Beauty Academy. Sama ada matlamat anda adalah memiliki salun atau melakukan rawatan spa di resort, mencari kerjaya dalam bidang kecantikan yang anda gemari semuanya bermula dengan program yang lengkap. Bekerja dengan spa berkualiti tinggi atau produk salun, pelajar perlu memperoleh kemahiran teknikal dan Sijil Pencapaian untuk menjadi seorang profesional berlesen. Anda akan mengikuti kursus di kelas, bekerja pada pelanggan dan banyak lagi. Sekiranya anda tidak pasti program mana yang harus diikuti, teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut mengenai perbezaannya! Sila baca mengenai KOSMETOLOGI dan ESTETIKA
Hetalia: Axis Powers - Taiwan

Tahap pH Kulit - Memahami Dan Mengekalkannya Untuk Kulit Yang Lebih Sihat

PENGENALAN
Penjagaan, rawatan & urutan kulit muka adalah perkara yang paling penting untuk setiap wanita mahupun lelaki sebelum sentuhan solekan bermula. Untuk kelihatan lebih anggun dan mempersona, rawatan asas muka harus dilakukan supaya kulit muka sentiasa halus, sihat, bersih, muda dan cerah berseri serta dapat mencegah jenis kulit yang bermasaalah, kasar dan kusam. Daya ketahanan kulit memberikan kulit kita berkeupayaan untuk membaik pulih dan merejuvenasi dengan cepat, kekal cantik tanpa cela dan bebas daripada masaalah. Apabila kulit menjadi tua, daya ketahanan kulit mula merosot dan ini mengakibatkan kulit kehilangan keserian dan keupayaan untuk menghalang kedutan dan sejurus penjelmaan tanda-tanda penuaan mula kelihatan.

Anda memerlukan mesin sebagai panduan untuk menentukan pH kulit anda

Apakah Tahap pH Kulit dan Bagaimanakah Cara Mengekalkannya?
Lihat disekeliling anda di dalam kehidupan yang kita jalani ketika ini. Kehidupan adalah mengenai "keseimbangan". Sama ada mengimbangi antara kehidupan peribadi dan profesional anda atau keluarga dan rakan-rakan, anda perlu sentiasa berusaha untuk mengimbangi segala-galanya untuk menjalani kehidupan yang lebih bahagia dan mendamaikan. Tetapi bagaimana dengan tahap pH kulit anda? Pernahkah anda berfikir tentang keseimbangan pH kulit anda? Ya, kulit anda juga mempunyai permainan pengimbangan yang perlu dikekalkan untuk kulit yang sihat dan ceria. Keliru? Masih tertanya-tanya apakah pH itu? Atau bagaimana untuk menjaga tahap pH anda? Teruskan membaca untuk mengetahui mengapa anda perlu memikirkan tahap pH kulit anda.

Anda mungkin pernah mendengar istilah 'keseimbangan pH' dalam iklan kebanyakan jenama penjagaan kulit dan menganggapnya sebagai gimik pemasaran. Tetapi ini adalah sesuatu yang perlu anda perhatikan.

Istilah ‘pH’ bermaksud ‘Potensi Hidrogen.’ Dalam erti kata lain, ia adalah ukuran kepekatan ion hidrogen dalam sebarang bahan. Skala pH ini telah direka pada awal tahun 1900-an oleh ahli kimia Denmark S.P.L Sorensen untuk mengukur keasidan dan kealkalian. Ia berkisar antara 0 (paling berasid) hingga 14 (paling beralkali).

Kulit anda juga mempunyai mantel asid, yang merupakan penghalang kulit. Mantel asid ini terbentuk apabila kulit anda merembeskan sebum dan memecahkan asid lemak. Ia bertanggungjawab untuk memastikan kulit anda sihat dan lembap dengan menghalang semua kuman dan toksin daripada merosakkannya. Kulit anda berada pada tahap terbaik apabila terdapat keseimbangan antara keasidan dan kealkaliannya. Jadi, mari kita terokai mengapa anda perlu lebih berhati-hati tentang keseimbangan pH kulit yang sangat halus itu.

Mengapa Anda Perlu Menjaga pH Kulit Anda?
Apabila mantel asid kulit anda terlalu beralkali, kulit anda menjadi sensitif dan kering. Anda juga mungkin mengalami keradangan dan tanda-tanda penuaan akibat enzim tertentu yang boleh memusnahkan tahap kolagen anda. Ini biasanya berlaku apabila anda menukar produk penjagaan kulit anda terlalu kerap.

Apabila anda menggunakan produk yang mempunyai pH yang tinggi (beralkali), ia akan menjejaskan kebolehtelapan (permeability) kulit anda. Apabila kebolehtelapan kulit anda terjejas, ia menjadi terdedah kepada masalah kulit, perengsa dan mikroorganisma. Tahap pH kulit yang lebih tinggi boleh menyebabkan masalah kulit seperti:
πŸ“ŒIchthyosis vulgaris
πŸ“ŒDermatitis atopik (atau ekzema)
πŸ“ŒCandidal intertrigo (jangkitan kulit yang disebabkan oleh yis Candida albicans)
πŸ“ŒTinea pedis (atau kaki Atlet)
πŸ“ŒJerawat (P. Acnes tumbuh pada kulit apabila tahap pHnya antara 6 dan 6.5)

"Tahap pH yang tinggi juga boleh mempercepatkan proses penuaan kulit anda. Jadi, apakah tahap pH yang sesuai untuk kulit anda? Dan bagaimana anda tahu sama ada ia seimbang atau tidak? Inilah cara bagaimana anda mengetahuinya."

Apakah pH Bagi Kulit Ideal? Bagaimana Anda Boleh Mengetahui pH Kulit Anda?
Sebaik-baiknya, kulit kita harus sedikit berasid. Oleh itu, tahap pHnya hendaklah 5.5. Walau bagaimanapun, tidak mengapa jika ia berada di antara 4.8 dan 6. Ini memastikan fungsi penghalang kulit anda aktif dan melindungi anda daripada semua toksin, bakteria dan faktor luaran yang lain.

Sukar untuk mengukur pH kulit dan rambut secara langsung. Walau bagaimanapun, pakar dermatologi boleh membantu anda menentukannya. Mereka menggunakan meter pH untuk menganalisis permukaan kulit anda dengan teliti, mengenal pasti sebarang perubahan dalam tahap pH anda dan menilai keadaan kulit anda atau keadaan masalah kulit anda.

Walau bagaimanapun, masih terdapat cara untuk mengetahui sama ada tahap pH anda tidak seimbang. Biasanya, kulit anda akan memberi anda tanda-tanda apabila ada sesuatu yang tidak betul. Perhatikan tanda-tanda ini:
πŸ“ŒMinyak yang berlebihan
πŸ“ŒTompok kering
πŸ“ŒKemerahan dan ruam
πŸ“ŒEkzema
πŸ“ŒPsoriasis
πŸ“ŒJerawat
πŸ“ŒTanda-tanda penuaan (garis-garis halus, kedutan dan kulit kendur)

Dibawah ini adalah tanda-tanda bahawa bagaimana mantel asid kulit anda akan menjadi rosak. Faktor yang Mempengaruhi Tahap pH Kulit Anda :-

1. Umur
Apabila anda semakin berusia, kulit anda menjadi lebih beralkali. Ini akan menyebabkan kedutan, garis halus, pigmentasi dan masalah lain.

2. Pendedahan Matahari Berlebihan
Sinaran UV matahari yang berbahaya melemahkan mantel asid kulit anda menjadikannya lebih beralkali dan terdedah kepada masalah seperti pigmentasi, kusam dan jerawat. Pendedahan matahari yang berpanjangan walaupun pada usia remaja anda boleh memulakan proses ini agak awal dalam hidup anda.

3. Menggunakan Sabun Bar Pada Muka Anda
Sabun adalah punca terbesar di sebalik gangguan keseimbangan pH kulit anda. Tahap pH sabun bar biasanya sekitar 9, yang jauh lebih tinggi daripada pH normal kulit. Menyapu sabun bar pada muka anda meninggalkan sisa alkali, yang menjadikannya terdedah kepada masalah dan kerosakan kulit. Oleh itu, elakkan daripada menggunakan Sabun Bar.

Peringatan !!! Tidak semua orang menggunakan Sabun Bar tetapi ada juga yang sesuai dgn Sabun Bar. Pastikan periksa tahap pH kulit anda terlebih dahulu

4. Tabiat Pemakanan Anda
Diet juga mempunyai kesan langsung pada tahap pH kulit anda. Diet anda tidak boleh terlalu berasid. Mempunyai terlalu banyak asid dalam sistem anda akan menjejaskan kulit anda. Terlalu banyak kafein, gula, yis (terdapat dalam roti dan makanan yang dibakar), bijirin yang diproses dan alkohol meningkatkan tahap asid dalam sistem anda.

5. Tabiat Penjagaan Kulit Lain
Tabiat penjagaan kulit tertentu juga boleh mengganggu tahap pH kulit anda. Ini termasuk:
- Menggunakan air panas untuk mencuci kulit wajah
- Menggosok terlalu kuat (menggunakan scrub dan kain lap pada muka anda hampir setiap hari)
- Menggunakan pembersih yang keras
- Mandi terlalu lama
Semua tabiat ini menanggalkan mantel asid pelindung kulit anda.

Bagaimanakah Cara Untuk Mengekalkan Tahap pH Kulit Anda Seimbang?
Memulihkan tahap pH kulit memerlukan pembaikan fungsi penghalangnya. Ini membantu mengekalkan tahap penghidratan kulit anda dan memastikan ia kelihatan berseri dan bercahaya. Berikut ialah beberapa perkara yang boleh anda lakukan:

1. Menghapuskan Sabun Dan Pencuci Yang Keras
Ini adalah perkara pertama yang perlu anda lakukan jika anda sayangkan kulit anda. Jangan gunakan sebarang sabun bar pada muka anda dan elakkan sebarang pembersih yang mengandungi bahan kimia yang keras. Pilih produk penjagaan kulit yang mempunyai pH yang seimbang. Elakkan membeli sebarang produk yang tidak tertera semua bahan pada bahagian pembungkusan. Sentiasa gunakan air suam atau suhu bilik untuk mencuci muka.

2. Gunakan Cuka Epal
Cuka cider epal sangat baik untuk mengawal tahap pH kulit anda. Namun, cairkan dengan air sebelum disapu pada muka anda. Campurkan setengah cawan cuka epal dengan empat cawan air. Gaul rata dan simpan dalam botol semburan. Gunakannya sebagai toner.

3. Gunakan Minyak Dan Pelembap Yang Baik
Apabila usia anda meningkat, keupayaan kulit anda untuk menghasilkan minyak semulajadi dan sebum berkurangan. Akibatnya, mantel asid akan rosak, menjejaskan keseimbangan pH kulit. Menggunakan pelembap dan minyak yang lembut akan memastikan kulit anda terhidrat dan membantu membina semula penghalang lembapannya. Anda boleh menggunakan jojoba, argan, kelapa, dan minyak zaitun untuk melembapkan kulit anda

4. Gunakan Asid Berhati-hati
Ramuan seperti asid retinoik, asid alfa dan beta hidroksi, dan asid buah amino adalah baik untuk kulit anda dan boleh membantu dalam mengekalkan keseimbangan asidnya. Walau bagaimanapun, apabila tidak digunakan dengan betul, asid ini boleh merosakkan pertahanan semula jadi kulit anda. Kebanyakan produk tanpa kaunter yang mengandungi asid ini adalah penimbal dan amat selamat untuk digunakan pada kulit anda. Walau bagaimanapun, jika kulit anda mula berasa kering dan kelihatan merah dan sensitif, ini bermakna produk itu terlalu keras untuk kulit anda. Berhenti menggunakannya serta-merta.

5. Gunakan Krim Pelindung Matahari
Saya menggunakan krim pelindung matahari setiap hari, Oleh itu, menggunakan pelindung matahari dengan kerap adalah penting untuk mengekalkan tahap pH kulit anda dan melindunginya daripada kerosakan selanjutnya. Gunakan pelindung matahari dengan SPF spektrum luas (broad spectrum SPF) dan jangan lupa memakainya setiap hari sebelum keluar.

6. Gunakan Antioksidan Topikal
Antioksidan topikal menguatkan sel kulit anda supaya berfungsi dengan baik. Mereka melindungi kulit anda daripada kerosakan persekitaran dan tekanan. Anda boleh menggunakan vitamin C (yang terdapat dalam bentuk asid L-askorbik) kerana ia dikenali untuk mengimbangi pH kulit anda. Walaupun formulasi vitamin C sedikit berasid, ia boleh digunakan dengan selamat pada kulit (dengan syarat anda tidak menggunakan sebarang produk berasid lain pada masa yang sama).

7. Ubah Diet Anda
Diet harian anda harus mengandungi banyak makanan kaya antioksidan, seperti sayur-sayuran berdaun (bayam baik untuk kesihatan dan kulit anda) dan buah-buahan (pilih buah-buahan rendah gula seperti pisang, beri dan tembikai). Elakkan mengambil makanan yang diproses kerana ia meningkatkan keasidan badan anda, yang boleh memberi kesan pada tahap pH kulit anda. Beri laluan untuk salad dan kurangkan pengambilan gula anda.

Mengekalkan tahap pH kulit adalah penting untuk kesihatan kulit secara keseluruhan. Perlu diingatkan bahawa mengekalkan pH kulit yang sempurna adalah mempunyai rutin tabiat yang sihat. Pilih rutin penjagaan kulit yang ringan, elakkan pembersih yang keras dan dapatkan nasihat perubatan untuk cadangan produk yang disesuaikan dengan jenis kulit anda. Di samping itu, masukkan buah-buahan dan sayur-sayuran dalam diet anda untuk meningkatkan tahap antioksidan dan minum sekurang-kurangnya lapan gelas air setiap hari. Akhir sekali, jika kulit anda kelihatan tidak sihat untuk masa yang lama anda harus menghubungi pakar dermatologi. Mereka boleh menganalisis kulit anda dengan teliti dan menyediakan produk yang boleh membantu anda memulihkan tahap pH yang sesuai untuk kulit anda.


Sila klik pautan : Apakah Itu Rawatan Muka








Sertailah bersama kami dalam program 'REZEKI' melalui 'KECANTIKAN'

No comments :



Segala yang tercatat diatas adalah Hak Milik D'Village Spa N Beauty Academy