Kalendar 2022



Kosmetologi atau Estetika.

Apabila anda berfikir tentang menghadiri Kursus Kecantikan, kemungkinan kosmetologi dan estetika adalah dua program pertama yang terlintas dalam fikiran. Ada sebab yang baik untuk anda berfikir begitu! Menurut Biro Statistik Tenaga Kerja, kerjaya dalam bidang kosmetologi dan estetika telah berkembang merata lebih cepat sejak tahun 2018. Ramai pelajar/peserta kami yang berpotensi tertanya-tanya apa perbezaan antara kosmetologi dan estetika. Walaupun terdapat beberapa persamaan antara apa yang dilakukan oleh ahli kosmetik dan apa yang dilakukan oleh pakar kecantikan, bidang ini sebenarnya sangat berbeza. Tetapkan diri anda sebagai pakar kosmetologi atau pakar estetika bagi menonjolkan kecantikan untuk orang lain. Tenaga pengajar yang mempunyai pengalaman lebih 20 tahun di D'Village Spa Beauty Academy sedia membantu anda mengasah teknik anda dan belajar bagaimana mengubah minat anda menjadi sumber pencarian yang bermanfaat. Temui pelbagai keistimewaan akademi kecantikan kami di Taman Cheng, Baru Melaka, Malaysia hari ini. MELANGKAUI PERMULAAN DENGAN ASAS Lihat apa yang boleh anda lakukan dengan mengikuti kursus kecantikan dari D'Village Spa Beauty Academy. Sama ada matlamat anda adalah memiliki salun atau melakukan rawatan spa di resort, mencari kerjaya dalam bidang kecantikan yang anda gemari semuanya bermula dengan program yang lengkap. Bekerja dengan spa berkualiti tinggi atau produk salun, pelajar perlu memperoleh kemahiran teknikal dan Sijil Pencapaian untuk menjadi seorang profesional berlesen. Anda akan mengikuti kursus di kelas, bekerja pada pelanggan dan banyak lagi. Sekiranya anda tidak pasti program mana yang harus diikuti, teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut mengenai perbezaannya! Sila baca mengenai KOSMETOLOGI dan ESTETIKA
Hetalia: Axis Powers - Taiwan

Panduan Kenali Jerawat

Apakah itu jerawat?
Masalah jerawat biasanya di alami oleh remaja apabila mereka mula mencapai tempoh kematangan. Lebih kurang 85 peratus individu dalam lingkungan umur 12 hingga 25 tahun akan menghadapi masalah jerawat. Semasa proses kematangan individu, kelenjar-kelenjar minyak menjadi sangat aktif kerana penghasilan dan perubahan hormon. Sila klik--> Dapatkan langkah demi langkah.

Jerawat adalah masalah kulit yang serius khususnya bagi golongan muda. Manakala bagi golongan yang berumur, jerawat memberi kesan terhadap kerjaya mereka. Ia menyebabkan golongan ini berasa kurang yakin untuk berhadapan dengan masyarakat luar. Namun, pada masakini tersedia pelbagai rawatan kecantikan bagi mengatasi masalah jerawat.

Masalah jerawat boleh member kesan psikologi yang teruk kepada seseorang individu terutama remaja yang masih di alam persekolahan. Pada tahap ini, faktor imej remaja serta aktiviti pergaulan social amat penting. Walaupun masalah ini di anggap ringan dan boleh di ubati sendiri tetapi jika tidak di rawat ia boleh mengakibatkan kesan fizikal dan emosi.

Jerawat atau akne merupakan keradangan (inflamasi) tisu pada bahagian kelenjar minyak (sebaceous) pada bahagian kulit manusia. Kajian dalam bidang perubatan telah menunjukkan bahawa terdapat lebih kurang 50 jenis jerawat. Secara amnya, perkataan jerawat lebih menunjukkan kepada jenis jerawat umum iaitu ‘acne vulgaris’. Ia merupakan satu penyakit yang berlaku pada unit ‘pilosebaceous’ (terdiri daripada rongga rambut dan kelenjar minyak) pada bahagian kulit.

Jerawat jenis ini merupakan jerawat yang paling serius di alami oleh individu terutama golongan remaja dan golongan dewasa pada awal unur 20-an. ‘Acne Vulgaris’ berpunca daripada beberapa faktor yang sering berkaitan antara satu sama lain seperti keturunan, hormone dan kuman (bakteria).

Kulit mengandungi ribuan kelenjar minyak yang menghasilkan sebum (minyak) yang berfungsi melembab dan melindungi kulit. Sebum yang di hasilkan kelenjar ‘sebaceous’ di salurkan melalui folikel rambut (pori-pori) ke permukaan kulit. Jerawat terjadi ketika sebum yang biasa keluar ke permukaan kulit itu tersumbat.

Kulit wajah memiliki kerapatan kelenjar ‘sebaceous’ yang tinggi khususnya di daerah hidung, dahi dan pipi. Kelenjar ‘sebaceous’ paling besar terdapat di pertengahan dada dan punggung. Oleh kerana itu, jerawat paling sering muncul di bahagian tersebut. Namun, apabila jerawat terlalu banyak di bahagian wajah, ia pasti mencacatkan penampilan diri seseorang individu terutama wanita.

PENYEBAB JERAWAT
Penyebab jerawat tidak di ketahui tetapi ia berkait dengan aktiviti hormon pada usia remaja. Pada umumnya jerawat mula tumbuh pada usia 10 hingga 15 tahun dan akan hilang ketika memasuki usia 25 tahun. Namun pada sekitar tujuh peratus individu, masalah jerawat yang di hadapi berlanjutan hingga usia 40 tahun dan adakalanya hingga usia 50 tahun.

FAKTOR UTAMA
Faktor-faktor utama yang menyebabkan terjadinya jerawat adalah ketidakseimbangan hormon di kalangan lelaki dan wanita semasa baligh, keturunan, makanan tertentu yang di percayai merangsang penghasilan jerawat, tekanan dan kurangnya penjagaan kebersihan kulit secara keseluruhannya hingga menimbulkan pengeluaran sebum berlebihan, penyumbatan folikel, infeksi dan bacteria ‘propionibacterium acne’ dan peradangan (inflamasi). Selain itu, jerawat juga terjadi kerana faktor alam sekeliling (bekerja di tempat yang berhabuk dan berminyak) dan pengambilan ubat-ubat tertentu contohnya ‘kortikosteroid’.

JENIS-JENIS JERAWAT 

FOLLICULAR CAST ATAU FILAMENT
Biasanya terdapat di kiri dan kanan hidung yang di penuhi sebum tersumbat. Apabila di tekan, jerawat akan keluar seperti ‘nasi’

JERAWAT MIKRO
Mikro jerawat terjadi sebelum jerawat (sebum yang tersumbat) berubah menjadi ‘whitehead’ (bintik putih) atau ‘blackhead’ (bintik hitam). Jerawat ini tidak kelihatan di permukaan kulit dan hanya dapat di lihat dengan mikroskop.

BINTIK PUTIH (JERAWAT TERTUTUP)
Bintil putih merupakan jerawat tertutup. Liang yang tersumbat berada di bawah permukaan kulit menyebabkan dinding folikel tidak pecah. Bintik putih terbentuk di atas atau di bawah kulit dan akan timbul sebagai benjol berwarna kulit atau sedikit bengkak yang kemerah-merahan. Keradangan akne berlaku apabila bintik putih di jangkiti oleh bakteria dan memyebabkan ianya membengkak.

BINTIK HITAM (JERAWAT TERBUKA)
Bintik hitam merupakan jerawat terbuka yang terbentuk apabila kulit mati dan sebum yang tersumbat menjadi padat di dalam folikel dan dinding kulit telah pecah. Bintik hitam akan berlaku apabila liang yang tersumbat ini membesar dan terbenjol keluar dari rongganya. Minyak dan sel kulit menyebabkan kulit kelihatan comot walaupun ia bukan kotoran. Warna pada bintik hitam ini di sebabkan oleh pemgumpulan melanin dalam kulit. Proses pengeringan bintik hitam di permukaan kulit memakan masa yang agak lama berbanding bintik putih.

PAPULES
Berwarna merah, sedikit benjol dan bengkak. Papules selalunya timbul dalam keadaan bengkak dan keras yang besarnya kurang dari 5 milimeter.

PUSTULES
Berbentuk kubah, bengkak seperti papules tetapi lebih sensitif. Ia di sebabkan oleh nanah yang terkumpul akibat dari campuran sel-sel darah putih, kulit mati dan jangkitan bakteria. Nanah yang terkumpul di dalam akne ini boleh kelihatan di dalam kulit. Pustules yang sembuh tanoa bertukar menjadi cysts, biasanya tidak meninggalkan parut.

CYSTS
Cysts adalah benjolan tertutup yang boleh menjadi sebenar manis dan sangat sakit. Ia lebih besar daripada pustules dan terjadi jauh ke dalam lapisan kulit. Ia boleh merosakkan struktur tisu kulit dan menyebabkan parut. Mencuci muka secara berlebihan akan hanya memburukkan keadaan dan melambatkan lagi proses pemulihan kulit.

NODULE
Bila folikel pecah di dasarnya maka terjadi benjolan, radang besar yang sakit bila di sentuh. Nodule biasanya terjadi akibat rangsangan peradangan oleh fragemen rambut.

SINUS
Jenis jerawat paling serius. Sering terdapat di lekukan di sisi hidung, rahang dan leher. Penyembuhan jerawat ini memakan waktu berbulan-bulan, bahkan bertahun. Sinus yang terus harus di tangani dengan pembedahan.




Sertailah bersama kami dalam program 'REZEKI' melalui 'KECANTIKAN'

No comments :



Segala yang tercatat diatas adalah Hak Milik D'Village Spa N Beauty Academy