Kalendar 2022



Kosmetologi atau Estetika.

Apabila anda berfikir tentang menghadiri Kursus Kecantikan, kemungkinan kosmetologi dan estetika adalah dua program pertama yang terlintas dalam fikiran. Ada sebab yang baik untuk anda berfikir begitu! Menurut Biro Statistik Tenaga Kerja, kerjaya dalam bidang kosmetologi dan estetika telah berkembang merata lebih cepat sejak tahun 2018. Ramai pelajar/peserta kami yang berpotensi tertanya-tanya apa perbezaan antara kosmetologi dan estetika. Walaupun terdapat beberapa persamaan antara apa yang dilakukan oleh ahli kosmetik dan apa yang dilakukan oleh pakar kecantikan, bidang ini sebenarnya sangat berbeza. Tetapkan diri anda sebagai pakar kosmetologi atau pakar estetika bagi menonjolkan kecantikan untuk orang lain. Tenaga pengajar yang mempunyai pengalaman lebih 20 tahun di D'Village Spa Beauty Academy sedia membantu anda mengasah teknik anda dan belajar bagaimana mengubah minat anda menjadi sumber pencarian yang bermanfaat. Temui pelbagai keistimewaan akademi kecantikan kami di Taman Cheng, Baru Melaka, Malaysia hari ini. MELANGKAUI PERMULAAN DENGAN ASAS Lihat apa yang boleh anda lakukan dengan mengikuti kursus kecantikan dari D'Village Spa Beauty Academy. Sama ada matlamat anda adalah memiliki salun atau melakukan rawatan spa di resort, mencari kerjaya dalam bidang kecantikan yang anda gemari semuanya bermula dengan program yang lengkap. Bekerja dengan spa berkualiti tinggi atau produk salun, pelajar perlu memperoleh kemahiran teknikal dan Sijil Pencapaian untuk menjadi seorang profesional berlesen. Anda akan mengikuti kursus di kelas, bekerja pada pelanggan dan banyak lagi. Sekiranya anda tidak pasti program mana yang harus diikuti, teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut mengenai perbezaannya! Sila baca mengenai KOSMETOLOGI dan ESTETIKA
Hetalia: Axis Powers - Taiwan

Penjagaan MaMaCare_Menu Sihat



Makan Terbaik Untuk Ibu Berpantang akan menambahkan tenaga. Apabila bergelar ibu, kehidupan anda dengan bayi baru lahir memang memenatkan. Agak sukar untuk mendapatkan rehat dan senaman yang mencukupi. Begitu juga ddengan mengamalkan pemakanan yang baik. Tetapi penting untuk anda menjaga diri. Pilihlah makanan yang sihat dan ikutilah strategi pemakanan yang mudah untuk membantu anda bertenaga sepanjang masa.

Jenis Ikan
-Ibu dalam berpantang dilarang makan ikan masin atau ikan kering kerana makanan tersebut hanya akan menyebabkan darah nifas berbau busuk, cepat kering serta melemahkan daya ketahanan fizikal dan mental. Ilmu Perbidanan Melayu menggalakkan ibu-ibu untuk makan ikan yang segar, mengelakkan ikan yang berbisa seperti bawal hitam, terubuk, duri, pari, sembilang serta parang kerana takut menyebabkan bisa atau bentan pada pintu rahim.
-Selain ikan berbisa, jenis ikan yang menyebabkan kegatalan kulit serta menimbulkan reaksi alahan seperti ikan ikan kembung, tamban, cencaru atau tongkol serta makanan laut sepseri udang, sotong, kerang dan lain-lain jugak perlu dielakkan.
-Mengikut Petua Melayu, ikan yang disyorkan dalam pantang bersalin ialah haruan dan yu. Ia dipercayai boleh memulihkan luka-luka dalaman dan luaran. Ikan haruan yang hidup didalam lumpur mengandungi khasiat mineral yang tinggi bagi menyembuhkan luka. Secara tradisi, ikan yu dipercayai dapat membanyakkan susu ibu dan beberapa kajian saintifik turut mendapati perkara tersebut benar.

Ulam-Ulaman
-Terdapat pelbagai jenis ulam tempatan yang mudah diperoleh di mana-mana, antaranya serai, lengkuas, daun/ubi cekur, bunga kantan, kunyit hidup, daun kesum serta halia. Ulam-ulaman ini mengandungi serat, zat galian (mineral) dan pelbagai vitamin, termasuklah A, C dan E, bersifat anti oksidan. Selain ulam diatas, terdapat ulam berkhasiat yang sesuai di makan oleh ibu dalam berpantang, antaranya daun pegaga, pucuk mengkudu, ulam raja, daun lemuni hitam, daun sekentut, daun cemumar, daun pudina, daun kari, daun bebuas dan daun ruku.

Jenis Ayam dan Burung
-Ibu bersalin disyorkan memakan ayam hitam, ayam didik atau ayam selasih yang digaul dengan halia tua, garam kasar dan madu lebah. Ayam ini di kukus dan diambil patinya untuk mengembalikan ketahanan tubuh. Burung puyuh dan merpati juga baik untuk melancarkan aliran darah dan mengatasi masalah sukar tidur pada waktu malam.

Jenis Sayuran dan Buahan
-Ibu bersalin di larang memakan sayur-sayuran menjalar, sejuk serta berangin. Antaranya ialah kangkung, timun, sayur keladi, pucuk ubi, pucuk paku, bayam, sayur/daun keti (bunga putih), kacang panjang, petola, labu, rebung,, kacang botor, jeruk maman, petai, jering serta terung. Ibu bersalin juga harus mengelakkan minuman bergas, sejuk serta tajam seperti air tebu, cincau, kelapa muda serta buah-buahan seperti nenas, jambu, belimbing, durian belanda, mangga, betik, ciku, langsat, tembikai cina, nangka, cempedak, pisang masak hijau, pisang nangka, pisang embun, pisang udang, ubi kayu, ubi keladi, sengkuang, manggis, macang, kuinin dan binjai. Makanan tersebut dilarang kerana dapat mengakibatkan sakit tulang dan sejuk otot serta lemah sendi. Penyakit-penyakit tersebut diketahui telah banyak berleluasa di barat dan dikenali sebagai artritis dan rheumatisme.


Menu Sihat_Untuk ibu bersalin / Kurangkan tekanan
Hari/Waktu Makan
Isnin
Selasa
Rabu
Khamis
Jumaat
Sabtu
Ahad
Sarapan Pagi
1 mangkuk sederhana muesli + 2 sudu besar kacang badam + 1 sudu besar biji flax + susu rendah lemak

Smoothie Mangga + 1 cawan yogurt rendah lemak + 3 sudu besar susu soya + ½ cawan mangga + 2 sudu besar oat + 1 sudu teh sirap maple
2 keping roti mil/bijirin penuh + 1 sudu teh jem fig (tanpa gula tambahan_ + ½ cawan strawberi (dihiris) + 1 gelas susu rendah lemak
½ mangkuk besar bubur lambuk (menggunakan daging cincang tanpa lemak dan susu rendah lemak) + 1 telur setengah masak
-1 gelas air suam
1 mangkuk sederhana muesli + 2 sudu besar kacang badam + 1 sudu besar biji flax + susu rendah lemak

4 sudu besar oat direbus bersama ½ biji epal hijau + 1 sudu teh gula perang. -1 gelas susu rendah lemak

1 cawan susu rendah lemak + 2 scoop aiskrim vanila rendah lemak + 1 susu besar kacang badam + 2 biji kurma + 1 sudu besar madu.
-Susu kocak (milkshake)
Makan Tengahari
2 senduk rata nasi putih + 1 cawan sayur hijau berdaun (sawi/  bakchoy/ kailan) + 1 ekor ikan kembung (masak singgang)
-1 gelas jus oren (tanpa gula tambahan)
1 keping roti pita mil penuh + ½ tin tuna (dlm minyak zaitun) + salad (campuran daun salad, tomato ceri, lobak merah, avokado)
-1 gelas air suam
Salad Udang
150g udang besar (direbus) + ½ biji avokado (dipotong tebal) + 3 helai daun salad + 1 sudu besar mayonis rendah lemak + 1 sudu besar keju kambing pasteur (diparut) + 1 sudu teh jus lemon.
-1 gelas air suam
-1 biji buah oren
100g mi udon + 100g salmon salai + ½ cawan taugeh + ½ cawan kubis bulat (dihirs)
-1 gelas jus oren (tanpa gula tambahan)
2 senduk rata nasi perang + ½ ekor ikan siakap (distim) + 1 cawan sayur hijau berdaun (sawi/bak choy/kailan)
-1 gelas air suam’
-1 biji buah oren
2 biji sederhana kentang jaket + ½ cawan ayam rebus + 1 sudu besar mayonis rendah lemak + 1 daun salad (dihiris halus) + 1 sudu teh daun bawang (dihiris halus)
-1 gelas air suam
-1 biji buah epal hijau
1 senduk rata nasi basmati (dicampur 1 sudu teh marjerin) + 1 sudu besar kacang walnut + 2 potong ikan tenggiri (masak kunyit) + 1 sudu besar yogurt rendah lemak dicampur 1/ cawan zukini
Snek Petang
1 pisang emas + 1 sudu besar kismis
1 sudu besar serbuk koko + 1 gelas susu rendah lemak
1 cawan yogurt rendah lemak
1 hidangan minuman segera tinggi serat
1 keping roti rangup (crispbread) + 1 keping keju cheddar
2 keping biskut tinggi serat
½ cawan campuran kacang & buah kering
Makan Malam
120g daging (tanpa lemak dipanggang) + i biji kentang sederhana (dibakar) + 1 cawan sa yuran hijau (direbus)
-1 gelas air suam
2 senduk rata nasi perang + 100g dada ayam (direbus) + campuran sayur paprika merah, paprika kuning, paprika hijau (dibakar)
-1 gelas air suam
-1 biji buah pir
Bihun Sup Ayam
½ paket bihun + 50g dada ayam (direbus) + ½ cawan lobak merah (dihiris) + ½ cawan saderi (dipotong kiub) + ½ cawan tomato (dipotong kiub).
-1 gelas jus campuran epal hijau, oren & saderi
2 senduk rata nasi putih + 2 keping ikan jenahak masak asam rebus + 1 cawan sawi (direbus)
-1 gelas air suam
2 senduk rata nasi putih + 1 senduk kari kentang + 2 senduk sawi goreng di campur ½ cawan ikan bilis.
-1 gelas air suam
2 senduk rata nasi putih + sayur goreng campur (½ cawan putih jagung + ½ cawan brokoli + ½ cawan bunga kubis + ½ cawan cendawan straw + ½ cawan kacang sepat)
-1 gelas air suam
1 cawan spaghetti mil penuh + 1 cawan tomato (dipotong kiub) + 150g daging ayam cincang + 1 sudu besar minyak zaitun


Sertailah bersama kami dalam program 'REZEKI' melalui 'KECANTIKAN'

No comments :



Segala yang tercatat diatas adalah Hak Milik D'Village Spa N Beauty Academy