10 Tips Perniagaan Salun
1. Jika anda tidak mempunyai minat dalam seni dan perniagaan dandanan rambut, maka anda hanyalah seorang penggunting rambut sahaja
Setiap kali mengendalikan kelas Kecantikan kepada peserta, seringkali saya berkata, "kunci nombor satu kejayaan untuk Penggaya Rambut dan Pengusaha Salun, adalah semangat.
💪Semangat dan keghairahan dalam kerja yang kita cintai.
💪Semangat untuk kesenian.
💪Semangat dalam bidang rambut.
💪Semangat untuk membuat orang berasa selesa tentang diri mereka sendiri. Dan semestinya Semangat itu harus berakar di suatu tempat!
Jika anda atau orang yang anda ambil untuk bekerja kurang semangat, maka anda akan 'kehilangan' komponen utama untuk memacu salun ke arah yang positif dan memberikannya kehidupan yang berterusan.
2. Anda adalah pelajar rambut sepanjang hayat, tidak kira tahap pengalaman anda.
Pendidikan tidak berakhir selepas sekolah kosmetologi kerana anda adalah pelajar seni kraf sepanjang hayat.
Aliran dan teknik sentiasa berubah dan berkembang ikut trend semasa, dan ini adalah sebahagian daripada huraian kerja anda untuk sentiasa dikemas kini.
Saya sentiasa mengikuti trend dengan menghadiri pertunjukan rambut, melanggan majalah perdagangan, membaca dan menjalin persahabatan dengan usahawan, pengedar dan pengilang.
Di samping itu, anda harus mencabar diri anda beberapa kali setahun (sekurang-kurangnya) dengan menyertai acara pertandingan rambut dan kelas-kelas rambut
Jenis acara ini membuatkan kami sentiasa berdiri teguh – saya tahu, kami sentiasa bersedia – tetapi acara ini membantu membina pasukan yang lebih baik, menjadikan kami Penggaya Rambut yang lebih baik dan secara keseluruhannya, memudahkan perniagaan berjalan dengan lebih baik.
Selain itu, tiada keseronokan yang lebih hebat daripada bila-bila masa, apabila sekumpulan profesional kecantikan yang bersemangat dapat berkumpul. Percayalah dengan apa yang kami rasai
3. Cipta kenangan dan pengalaman agar pelanggan sentiasa berulang
Sebagai Pengusaha Salun anda harus mempunyai Motto/Slogan, sebagai contoh :-
“Kami adalah apa yang kami lakukan berulang kali; oleh itu, kecemerlangan adalah satu kebiasaan.”
Di akademi kami pula menggunakan :-
"Sertailah bersama kami dalam program rezeki melalui Kecantikan" atau "Kejayaan anda adalah kebanggaan kami" (yang anda akan atau pernah lihat di borang kami, letter head, sijil serta di flyers kami)
Jadi, untuk mencipta pengalaman terbaik untuk pelanggan anda, anda harus kekal stabil dan kelihatan unik sebaik mungkin.
Jangan risau, kestabilan tidak semestinya mahal.
Sebagai contoh, di akademi kami mempunyai 'mini pantry' dimana terdapat mesin kopi dan bancuhan 3 dalam 1 untuk 'tea/coffee/coklat' termasuk Biskut, Cookie dengan khidmat layan diri serta mempunyai mangkuk gula-gula di meja penyambut tetamu untuk pelanggan kami secara percuma.
Setiap kali mula kelas atau tamat kelas, mereka akan membuat kopi/teh sambil sembang dan berkongsi idea, pendapat dan pengalaman lalu. Bahkan daripada tidak mengenali diantara satu sama lain, akhirnya menjadi rapat.
Begitu juga dengan anda, sebagai Pengusaha Salun, letakkan semangkuk gula² atau hidangan Teh Cina kepada pelanggan anda. Walaupun ia hanya hidangan kecil tapi itu adalah pengalaman mereka ketempat anda. Kemudian pelanggan telah mula seronok dan mengharapkan tambahan gula-gula selepas perkhidmatan mereka.
Saya menyenaraikan 'perhatian terhadap perincian' sebagai salah satu kunci pentingnya untuk berjaya, dengan PERHATIAN khusus diberikan kepada pengalaman pelanggan.
Secara jujurnya, Saya mahu anda berfikir selain meletakkan kotak gula-gula apalagi idea yang boleh menjadikan lebih kreatif!
Sebagai peringatan:
Jadi unik, konsisten & kekal setia kepada diri sendiri dan salun tersebut.
4. Kepimpinan yang luar biasa adalah kunci kepada kejayaan dalam organisasi salun.
Kesilapan utama yang dilihat ialah kekurangan kepimpinan dan akauntabiliti dalam salun. Seperti didalam akademi kecantikan, saya akan sentiasa menyokong untuk memimpin melalui teladan serta mempunyai dasar dan prosedur yang adil tetapi tegas.
Saya menekankan bahawa dasar dan prosedur harus dipastikan ringkas dan tepat dan tidak seharusnya membebankan kakitangan dengan kata-kata yang tidak dapat difahami dan sering membebel.
Saya juga mencadangkan agar mematuhi setiap peraturan di salun samada peraturan dalam bilik rehat atau pejabat, berserta tandatangan setiap ahli pasukan mengesahkan mereka telah membaca dan memahami setiap peraturan.
Kaedah ini dapat membantu menetapkan piawaian di salun anda dan setiap orang akan memahami serta melaksanakan tugas mereka dengan lebih baik dari yang dijangkakan.
5. Fokus pada pengambilan pekerja, bekerja dengan pasukan Penggaya Rambut dan mempunyai pekerja terbaik.
Pemilik salun dan penyewa gerai (booth), boleh mendapat manfaat daripada tip perniagaan salun ini :-
Kebanyakkan salun yang paling berjaya mempunyai pasukan penggaya rambut dan pekerja tetap berada di belakang mereka yang sentiasa berkongsi misi yang sama dan yang paling penting, menghargai di antara satu sama lain.
Sebagai pekerja atau penyewa gerai (booth), jika anda rasa diri tidak dihargai, seringkali ada saja yang mengambil kesempatan atau anda 'tidak rapat dengan pasukan anda', anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk mencari pekerjaan di tempat lain. Tahukah anda, Ibarat anda menginap di salun yang menyeret anda ke bawah setiap hari adalah tidak baik untuk pembangunan peribadi dan profesional anda atau dalam bidang salun ini.
Bagi pemilik salun pula, adalah menjadi tanggungjawab anda untuk mengupah orang yang boleh bekerjasama dengan baik dan yang paling penting, mewujudkan persekitaran kerja yang memberi inspirasi dan memupuk kerja berpasukan dengan bagus.
6. Memiliki peranan sebagai seorang pemimpin yang memperkasakan dan boleh dipercayai bagi komuniti setempat anda.
“Seperti ahli terapi… pendandan rambut perlu berada dalam kedudukan yang dipercayai. Kami mengubah bukan sahaja penampilan seseorang tetapi perasaan mereka."
Lihatlah, betapa hebatnya kedudukan untuk tanggungjawab dan amanah ini?
Pada tahun 2008, kajian ini mendedahkan bahawa pesanan yang disampaikan oleh pendandan rambut mengenai kesihatan kanser payudara meningkatkan kemungkinan wanita mengambil langkah pencegahan terhadapnya sebanyak 70%.
Moral of the Story : Salun rambut juga mempunyai pengaruh yang serius terhadap kesihatan dan kehidupan terhadap pelanggan
Jika Penggaya Rambut boleh memberikan inspirasi sedemikian kepada orang ramai untuk mula memikirkan kesihatan mereka dengan keberkesanan, bolehkah anda bayangkan implikasi yang lebih besar untuk komuniti anda?
Anda mungkin menggunakan kuasa pengaruh anda untuk mengatur dan mengetuai pembersihan taman, pengumpulan dana dan mengadakan acara-acara yang boleh memperkasa dan membantu komuniti anda.
Dan percayalah, peranan dan tugas komuniti anda, Penggaya Rambut,
tidak akan ke mana-mana kerana Salun anda akan sentiasa disenangi oleh Komuniti anda.
Malah, Biro Buruh & Perangkaan Malaysia telah mendedahkan bahawa pekerjaan Dandanan Rambut dijangka meningkat sebanyak 20% dari tahun 2012-2022. Bilangan penganggur terus menurun pada Januari 2022, menjadikan kadar pengangguran di negara ini berada pada 4.2 peratus.
Dengan kuasa dan pengaruh anda yang semakin meningkat, anda sepatutnya memacu terus tindakan yang lebih positif di salun anda. Sebaik sahaja anda memutuskan untuk mula membina kepercayaan dalam komuniti anda, anda mengubah diri anda daripada pemilik perniagaan tempatan kepada pemimpin perniagaan tempatan (ada perbezaannya), dan orang ramai akan mengambil perhatian.
7. Bekerja di salon boleh menjadi huru-hara, tetapi JANGAN kehilangan profesionalisme anda.
Walaupun apa pun, yang difikirkan oleh 'Forbes' tentang pendandan rambut sebagai salah satu 'pekerjaan yang paling tidak memberi tekanan,' MAJORITI daripada kita tidak bersetuju.
Jadi, apabila anda sedang mempunyai pelanggan untuk mengeringkan rambut, sedang memotong rambut, dan terdapat temujanji pelanggan yang seterusnya tiba 15 minit lebih awal maka, anda telah berjaya mengekalkan diri anda gunakan penyembur pada rambut dan hidangan secawan kopi.
Ingat pesanan ini :-
Jangan hilangkan profesionalisme anda!
Profesionalisme adalah satu lagi kunci penting untuk berjaya dan jika semakin kekurangan akhirnya hak perniagaan itu akan musnah
Itu bukan bermakna untuk mempunyai profesionalisme, anda mesti tegas dan formal - kekal sebagai manusia - tetapi terdapat amalan profesional asas yang harus kekal sebagai teras setiap perniagaan.
8. Sentiasa mencari strategi pemasaran terkini dan meletakkan perhatian dalam kerja anda
Salun dan penggaya rambut individu harus mencari strategi pemasaran bagi mengekalkan fokus pada kerja anda.
Apabila ditanya, "bagaimana cara saya menambah pelanggan di akademi saya?" Saya mencadangkan penggunaan Blog atau media sosial.
Tapak media sosial seperti TikTok, Facebook, Instagram dan Pinterest ialah paparan visual dan menarik kerja anda yang hebat ibarat pintu rezeki sentiasa terbuka untuk pelanggan baru dan sedia ada untuk melihat budaya salun anda dan akan bertanya soalan.
Walaupun terdapat golongan yang tidak menyukai TikTok... ada juga golongan yang tidak menyukai Facebook kerana 90% pengguna Facebook adalah golongan 'senior remaja' yang berkisahkan hal rumah tangga, cucu cicit, kehidupan peribadi, politik dan macam-macam perkara yang tidak masuk akal. NAMUN TerKini 100% golongan usahawan menggunakan platform TikTok, Instagram, Blog dan Pinterest. Seperti saya yang tergolong dalam golongan 'Junior Remaja' akan menggunakan platform TikTok, Instagram, Blog dan Pinterest 😘😁😘.
Bukan itu sahaja, ada banyak lagi platform seperti Google Business, WhatsApp Business, Youtube yang boleh anda gunakan secara percuma untuk mengembangkan jaringan perniagaan anda
9. Berikan harga caj perkhidmatan anda yang bernilai dan jangan rasa bersalah tentangnya
Kos perkhidmatan adalah berbeza-beza bergantung pada faktor seperti lokasi, bahan, alatan dan pengalaman anda, tetapi kesilapan besar yang masih dilakukan oleh ramai usahawn salun ialah mengenakan bayaran yang kurang untuk tahap perkhidmatan mereka.
Ada yang berasa bersalah kerana mengenakan bayaran lebih (walaupun mereka mendapat lebih banyak pengalaman) dan ada yang membuat keputusan berdasarkan kebimbangan bahawa mereka akan kehilangan pendapatan tersebut.
"Berhenti melakukan hal ini terhadap diri sendiri”
Berikut ialah beberapa garis panduan dalam menentukan harga perkhidmatan anda:-
1) Berapa ramai yang anda mahu buat satu jam (jadi realistik)
2) Kiraan jam dalam perkhidmatan 'chemical service'
3) Ketahui purata harga perkhidmatan di kawasan anda
4) Lihat kos produk anda
Jika anda seorang pemilik salun, anda perlu mempertimbangkan gambaran yang lebih besar, seperti jumlah overhead (kos sewa, utiliti, gaji pekerja, dll) yang anda ada dan matlamat hasil suku tahunan dan tahunan perkiraan anda.
10. Istilah Bayar Dulu!
Penting dalam kehidupan dan penting dalam perniagaan, membayar terlebih dahulu adalah salah satu perkara terbaik yang boleh anda lakukan untuk diri sendiri dan orang lain.
Contohnya, jika anda seorang jurugaya kanan di salun, tawarkan seorang Pembantu Baru untuk mentor anda. "Adalah penting untuk memberi kembali apa yg anda terima sebelum ini dan kongsikan semula ilmu pengetahuan anda," dan “Ingatlah dari mana kamu datang.”
SALMIE RAZALI
Public Figure | Pengasas | Moderator | Cekgu Usahawan Kecantikan
Hakcipta terpelihara D'Village Spa & Beauty Academy Melaka
No comments :
Post a Comment